Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK

Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK

17. července 2012, CVRK, Designový butik CVRK, sdružení CVRK, čeští návrháři, český návrhář, český design, česká tvorba

Sponzorované odkazy

Kde uplatnit svoje výtvory? Kde začít jako první? Kde sehnat místo na prodej? Odpověď na tyhle otázky najdete v tomto rozhovoru! Sdružení CVRK nám poskytlo rozhovor, kde se dozvíte spoustu zajímavých a užitečných informací! Obchod najdete na adrese v Paláci u Stýblů v Praze.

Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK (http://www.luxurymag.cz)

1. Jak Vás napadlo, sdružovat samostatné kreativce, umělce?

Nápad vznikal postupně několik let. Mám kolem sebe mnoho velmi šikovných tvůrčích lidí. Větší část z nich teoreticky ví, jak se uplatnit, ale nemá zázemí, prostředky (čas) a leckdy obchodního ducha potřebného k vývoji značky. Někteří mají prostředky, ale čas na vývoj značky/obchodní duch jim stejně schází. Tak počal vývoj CVRKu do současné podoby. Necíleným klábosením s kamarády o jejich radostech a strastech.

Celý vývoj CVRKu se pak dá rozkrýt do mnoha úrovní. Minimálně do tolika úrovní, kolikrát jsem o konceptu v průběhu let přemýšlela různých stupních jeho vývoje. Vrhám se do věcí bezhlavě v moment, kdy všechny pomyslné kostičky zapadnou, když jsem přesvědčená, že to co dělám, má smysl.

2. Jaké byly začátky?

Ty “pracovní” začátky byly i začátky některých konců. Třídil se tým, došlo na zklamání. Nyní už je základní tým vytvořen a čekáme na další nadšence, kteří se k nám připojí s nápady, jak dostat českou tvorbu/výrobu/de­sign do ulic. Dolazujeme administrativní agendu. V tomto ohledu už začíná být lépe.

No a co se týká začátku “projektu”, pak jsme stále na začátku. Koncept CVRKu je nový. Dnes a denně se potkáváme s nepochopením v důsledku zarytých přesvědčení o tom, jak se má co dělat a jak má co vypadat. Mnohonásobně víc reakcí je pozitivních nebo alespoň zvědavých. Otevřená mysl je pro jakýkoli rozvoj důležitá.

3. Popište jakou funkci vlastně máte? Za jakým účelem jste vznikali?

Vezmu to velmi ze široka vzhledem k novému konceptu prodeje autorské tvorby. Myslím, že česká tvorba se s dostupnými prodejními kanály pěkně vyvíjí. U každého kanálu ale nacházím metu, ke které designér doběhne a šlus. Odsud si už běž po svých nebo stagnuj. Rukodělné výrobky prodávající internetové obchody jsou skvělým odbytištěm rukodělné tvorby, ale praskají ve švech. Značku si tam vybuduje dítě štěstěny.

Na festivalech designu se můžete potkat s výbornými designéry/umělci několikrát do roka. Je to skvělá jednorázová příležitost jak pro prodávající, tak nakupující. Parádní kulturní akce. Chybí tomu stabilita a prestiž spojená s kamenným obchodem.

Designové butiky jsou velmi zásadní pro vytvoření značky, pro kterou se lidé pravidelně vrací. Bohužel, koncept marže/ provize je samozřejmý pro velkoobchod, ale absolutně se nehodí na originální tvorbu. Cena tvorby šplhá pak nesmyslně nahoru nebo na úkor výrobce/provo­zovatele butiku, což bohužel v takovém konceptu nemá nikdo ze zúčastněných možnost ovlivnit. Doplácí na to nakonec všichni až po zákazníka. No, a když máte jako vlastník butiku v obchodě třeba vinuté perle od paní x, které se neprodávají, dáte prostor paní y, která je má byť o ten správný kousek jiné?

CVRK není prodejním kanálem pro všechny. Nejde o žádné perpetum mobile. CVRK je tvořen hlavně pro ty tvůrce a designéry, kteří mají ambice a cíl nabízet své výrobky široké veřejnosti, a tak se z alternativní scény přesunout lehce do mainstreamu. (Proto se tu také dokola opakuje sousloví ” vytvoření značky “.

Zkusím vykreslit na příkladu:

Paní XY, která plete nádherné ponožky. Prodává je přes internet a v lokálním obchůdku na komisi. Plést ji prostě baví. Náklady na výrobu v rámci stokorun. Její manžel s obchodním duchem vidí, že je tu jakýs potenciál. Vyrobí si vizitky, stáhne si pěkné logo, vytvoří www stránky, a protože cítí, že o takové pěkné ponožky bude zájem, zúčastní se festivalů, objede butiky a pak si jde spokojeně na ryby. Náklady na výrobu a propagaci v rámci tisíců. Dcera je kreativní po mamince a má obchodního ducha po tatínkovi. Nakoupí luxusní vlnu, přibere pletařky, nechá si vyrobit logo a www stránky od profesionálů, investuje do reklamy, osloví média, napíše PR články a otevře si vzorkovnu v centru města. Vybudovala si profesionální kvalitní značku, která je určitým smyslem jejího života. Věnuje se tvorbě naplno. Plně podniká se svou značkou. Náklady na výrobu, platby a propagaci v rámci stovek tisíců.

A CVRK je tu hlavně pro dcery, kterým poskytne první lukrativní pobočku/prostor. CVRK je jejich vzorkovnou/ob­chodem/galeri­í/mobilní kanceláří, výdejnou eshopu, je zároveň jejich “citylight” reklamou a výčet může pokračovat. Na vhodné místo jsme čekali více jak půl roku.

Díky sdružení výrobců, kteří se dělí o náklady na provoz svých prvních poboček mohl CVRK decimovat náklady dcery z příběhu na náklady otce.

CVRK autorům zaštiťuje společný marketing a chystá cílená školení,která pomohou zvládnout podnikatelský záměr. Jsme teprve na začátku, ale představte si, že budou vznikat nové stabilní obchody v centrech měst, že si budete moct vybrat, kam půjdete nakupovat. A že mnoho z těch obchodů bude tvorba českých autorů.

Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK (http://www.luxurymag.cz)

4. Podle čeho přijímáte umělce? Jaké jsou kritéria?

Nejsou. Věřím pouze konstruktivní kritice a věřím, že každá značka může uspět, bude-li na jejím vývoji autor pracovat. Pokud se lidem líbí tvorba autora, ve CVRKu zůstane – pokud ne, logicky nevydrží a dřív či později odejde. Respektive takhle to ideálně bude, až bude koncept CVRKu zcela pochopen. Chyby autorů/podnikatelů začátečníků je jiné téma.

5. Na co všechno můžeme u Vás narazit?

Jde převážně o oděvní tvorbu a šperky od cca 50 autorů. Na zdi visí hodiny od PURE DESIGN, prostor zdobí boudičky od COCICI a nyní hledáme výrobce stropních světel. Rozmanitost, barevnost CVRKu přitahuje velkou část procházející populace. Každý autor má svůj označený prostor s jeho kontaktními údaji.

6. Jak by jste nalákali zájemce či kupce?

Zájemci se stále hlásí a my pomalu uzavíráme stavy. Chvilku ještě bude trvat, než se značky usadí. Cíleně oslovujeme pouze značky a výrobce, kteří se líbí nám osobně. Některé v nás bohužel a paradoxně vidí zlomyslné saně parazitující na jejich dosavadních úspěších.Jenže je to pouze dogma a mýlka. Obchod CVRK je neziskový počin. Do nákladů rozdělených mezi výrobce jsou započítány pouze skutečné náklady – nájem, energie, plat pro prodavačku.

Kupující by měli vědět, že prodej výrobků probíhá bez komise. Ceny výrobků si stanovili sami prodejci. Jsme také potkávacím místem klientů s autory. Zákazníci si mohou vybrat zboží autora, nechat si ho upravit dle potřeby nebo si s autorem domluvit ve CVRKu schůzku a nechat si vyrobit na míru v podstatě cokoliv.

Běžně již také funguje velkoobchodní poptávka od majitelů obchodů/butiků, jejichž poptávku rozesíláme mezi autory. Velmi si mohou v tomto ohledu vzájemně pomoci sami autoři, když pozvou své klienty/fanoušky do CVRKu.

Výzva:

CVRK hledá dobrovolníky ze všech možných oborů. Pokud vám není cizí móda a máte zájem podpořit české designéry a autory, aby se česká tvorba dostala šanci, pište na info@cvrk.cz. Uveďte oblasti, které vás baví a ve kterých byste měli zájem projekt CVRK podpořit.

Pokud by jste chtěli vědět bližší informace ohledně cen na pronájem prostoru veškeré informace získáte na adrese www.facebook.com/cvrkot nebo na e-mailové adrese info@cvrk.cz.

Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK (http://www.luxurymag.cz)
Autorem článku je Beáta B.. Článek najdete v kategorii módní značky a návrháři a značky a značkové oblečení.

Pojďte diskutovat k článku Šance pro nadané kreativce, to je designový butik CVRK do našeho fóra. Přidej komentář (zatím bez komentáře).

Staň se našim fanouškem na Facebooku - facebook.com/MilujemeModu