Češi více hledí při nákupech na šíři sortimentu

Češi více hledí při nákupech na šíři sortimentu

4. listopadu 2019, nakupování, maloobchod, velkoobchod, faktora, malé prodejny, Česko

Sponzorované odkazy

Trendy týkající se aktuálních trendů v českém maloobchodě říkají, že se stává klíčovým faktorem šíře sortimentu, a to i u nejmenších prodejen, které díky tomu mohou směle konkurovat větším diskontům. Právě rozsah sortimentu je spolu s rychlostí nákupu hlavním důvodem, proč se čeští spotřebitelé v posledních letech vrací do malých prodejen. A nejen potraviny.

Čeští spotřebitelé více hledí na šíři sortimentu. Spolu s rychlostí je to pro ně klíčový faktor u nákupu potravin i dalšího zboží a produktů. Jedním z klíčových nových trendů v českém obchodě je dostatečně široký sortiment, který nabízí konkrétní prodejna.

Díky němu proto často předčí i větší diskont v těsné blízkosti pracující s užší nabídkou. Právě rozsah sortimentu je přitom podle zástupců maloobchodu důvodem, proč se lidé v posledních letech vrací do menších prodejen. Ty tak bourají častý předsudek českých spotřebitelů, kteří předpokládají přímou úměru mezi velikostí prodejní plochy a nabídkou.

Rychlost a dostatečná nabídka

To jsou hlavní trendy současného českého maloobchodu a také důvod, proč se tuzemští spotřebitelé v posledních letech vrací do menších prodejen. „Pro obchody s potravinami je v současnosti klíčem k úspěchu šíře sortimentu. Ten by měl dosahovat zhruba 5 tisíc položek, podobné kritérium lze najít i u hobbymarketů, tam se jedná o hranici 15 tisíc položek,“ uvedl předseda maloobchodního Družstva CBA Roman Mazák.

Právě šíře sortimentu totiž podle něj umožňuje prodejnám i v menších městech či obcích směle konkurovat diskontům, které se nacházejí v jejich bezprostřední blízkosti. Ty přitom nabízejí zpravidla dvě základní šíře sortimentu, a to 800 nebo 2000 položek. „Pro běžného zákazníka je to málo. Pokud konkurenční prodejna nabídne násobně početnější rozsah položek, bude jednoduše prosperovat a lidé ji budou preferovat. Ukazují to i naše zkušenosti. Zákazník zkrátka upřednostňuje co nejširší výběr. Pokud si chce nakoupit speciální věci, nemusí jezdit například do velkého supermarketu. Stačí mu i menší formát a rychlý nákup,“ doplnil Mazák.

Předsudky spojené s velikostí prodejní plochy

Podle Mazáka se přitom v českém prostředí lze stále předsudkem, že větší prodejní plocha má automaticky znamenat širší sortiment. „*Záleží na tom, jak obchodník pracuje s celkovým prostorem. Rozhodně to neznamená, že by v malé prodejně bylo méně výběru. Spíše se stává, že v řetězci jsou 3 metry jednoho produktu, zatímco v malé prodejně je vystavený pouze jeden produkt, takzvaný face. Ve výsledku tak naopak může mít malá prodejna i větší výběr,“* doplnil.

V dnešní době lze přitom najít i obchody, které na pouhých 200 metrech čtverečních prodejní plochy oplývají sortimentem o 7 tisících položkách. Podle předsedy Družstva CBA se však jedná o méně časté řešení. „Běžnější je u této výměry rozsah 5 tisíc položek. V každém případě však platí, že zákazník nechce kupovat jeden a ten samý jogurt, párek či vodu. Potřebuje pestrost, v diskontech je pořád jedno a to samé, člověku se to přejí,“ uvedl Mazák.

Rychlost nákupu jako významný faktor

Právě malé prodejny jsou přitom podle zástupců tradičního trhu formátem, který čeští spotřebitelé v posledních letech znovu objevují. Jedním z klíčových atributů nákupu je totiž pro ně také úspora času, kterou jim řetězce s velkou prodejní plochou často nedokážou poskytnout. Ačkoliv tedy kritérium šíře sortimentu splňují, kvůli častému bloudění po rozlehlé prodejně zde lidé často stráví více času, než původně zamýšleli.

V posledních 3 letech lze také podle předsedy Družstva CBA pozorovat, že díky příznivé ekonomické situaci jsou lidé ochotní více utrácet. I to se přitom úzce pojí s šířkou sortimentu. „Zákazník rád zkouší nové věci, rozšiřuje si obzory a také se nebojí připlatit si za kvalitnější výrobky. V tom mu opět nahrává širší sortiment, který může poskytovat kromě výrobků standardní kvality i ty prémiové,“ uzavřel.

O Družstvu CBA CZ

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než 1000 prodejen a produkuje obrat více než 3 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

Zdroj foto: Pixabay.com

Autorem článku je Pavla Jelínková. Článek najdete v kategorii ostatní a ostatní.

Staň se našim fanouškem na Facebooku - facebook.com/MilujemeModu