Štědrý večer kdysi a dnes:Co bylo na talíři před třiceti lety a co nyní?
Sponzorované odkazy
Třicet let se promítlo do mnoha sfér našeho života, jídlo nevyjímaje. Oproti dřívějšku dnes mnohé láká nebale široká nabídka v obchodech. A tak doma zkoušejí a kouzlí ve svých kuchyních z toho, z čeho dlouho nemohli. Objevují mnoho nepoznaných chutí. A zajímá vás, jak se změna promítla do tak tradiční záležitosti, jakou je štědrovečerní večeře? Zkoumala to por vás společnost Tesco ve svém on-line průzkumu, který realizovala na vzorku 1 052 respondentů ve věku od 35 let napříč Českou republikou.
Bramborový salát je skutečným symbolem Vánoc
„Češi vždy byli a jsou národem bramborového salátu. Jediný správný je samozřejmě ten ‚originální‘, který si každý připravuje podle rodinného receptu,“ komentuje výsledky průzkumu Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco ČR. A právě bez něj si dnes téměř 9 Čechů z 10 nedovede štědrovečerní večeři představit (87,2 %), přičemž před rokem 1989 to bylo jen nepatrně méně (86,5 %).
Na stole však nesmí chybět ani tradiční kapr na jakýkoliv způsob (především však smažený v trojobalu) , který se dokonce nyní těší ještě větší oblibě než před 30 lety. Dnes si bez něj nedovede Vánoce představit více než 70 Čechů, což dříve bylo nepopsatelně méně – jen 58 %. Pomyslnou bronzovou příčku nejběžnějšího pokrmu bohužel za uplynulé roky ztratila rybí polévka, kterou v současnosti na stolech mnoha domovů nahrazuje jiná polévka – hrachová, vývar s knedlíčky, nebo zelňačka.
„Bramborový salát je stále téměř neohrožený i přesto, že v poslední době vzrůstá obliba batátů, sladkých brambor. Zákazníci Tesco nakoupili loni během vánočního období 1 576 tun brambor a 637 tun cibule“, upřesňuje Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco ČR. Na rozdíl od bramborového salátu ale takový kapr musí o své místo na talířích každoročně bojovat a to s stále četnější sladkovodní i mořskou konkurencí – okounem treskou, candátem, pruhem, nebo tuňákem.
Na štědrovečerních tabulích se objevují mimo jiné i sváteční jídla i z drůbežího a hovězího masa. Zvláštní postavení má i historcká prvorepubliková tradice vánočních šneků, kterou nyní objevuje spíše mladší generace Čechů.
„Přestože jsou Vánoce hodně o tradicích, díky daleko většímu výběru se lidé nebojí experimentovat, což můžeme pozorovat především u nákupu zahraničních produktů a produktů ze specializovaných a dražších obchodů. Oblíbené jsou například sušené šunky, exotické ovoce, kvalitní sýry a alkohol, kdy se lidé nebojí na štědrovečerní stůl koupit dražší víno, “ komentuje vývoj vánočních nákupních zvyků Kateřina Michlová, Client Service Director výzkumné společnosti NMS Market Research.
Exotické ovoce tehdy a dnes
Nejpopulárnějším vánočním symbolem a každoroční dávkou exotických chutí byly podle průzkumu společnosti Tesco před Sametovou revolucí pomeranče a za nimi mandarinky, které i dnes považuje 9 z 10 Čechů za neodmyslitelnou součást sváteční atmosféry. Kdysi podpultové banány bodují na druhém místě pomyslného řebříčku a bronz patří ananasům,které se o ni dělí s jablky.
„Porevoluční éra znamená větší možnosti a svobodnější výběr toho, co své rodině a blízkým o vánočních svátcích nabídneme. Největší nárůst popularity za uplynulých 30 let sklízí exotické pomelo, které na svůj stůl kupuje téměř polovina Čechů, anebo ananas, který si během svátků dopřávají dvě třetiny nakupujících. O loňských Vánocích si naši zákazníci koupili 384 600 kusů pomela a 160 100 kusů ananasu. Je skvělé, že bez ohledu na tradice a jedinečné představy našich zákazníků dokážeme předvánoční nabídkou vyhovět všem tak, aby si svátky užili s radostí a podle svých chutí,“ říká Patrik Dojčinovič z Tesco.
Ve srovnání s rokem 1989 Češi více kupují i sušené ovoce a ořechy, ale i další druhy exotického ovoce, jako jsou kaki, mango, maracuja, liči nebo mochyně.
Poctivá domácí výroba
U jakých jídel považují Češi téměř za otázku cti, že bude vše ryze domácí? Předrevolučních pět nejčastějších položek je shodných s těmi dnešními, proměnilo se jen jejich pořadí. Zatímco dnes nejčastěji ženy kladou velký důraz na domácí cukroví a pomazánky k drobnému pohoštění, před revolucí bylo cukroví až na pátém místě. Přední příčka patřila také sladkému, ale v podobě nejrůznějších dortů a zákusků.
Ikonickou značkou, kterou máme spojenou s pečením, je Hera, jejíž historie se začala psát již roku 1928. Právě dlouholetá tradice, spolehlivost osvědčeného výrobku a citlivé inovace dělají z Hery produkt, bez kterého si dokáže představit vánoční pečení jen málokdo z nás.
„O Vánocích 2018 jsme prodali 10 663 000 kusů Hery. To je víc, než kolik je obyvatel České republiky,“ komentuje popularitu značky Hera Vlastimil Mokrý, Key Account Manager společnosti Upfield.
O průzkumu
Průzkum k třicátému výročí svobodných Vánoc proběhl v listopadu 2019 a zúčastnilo se ho 1 052 respondentů starších 35 let z České republiky. Názory zákazníků (Shopper Thoughts) je společný projekt společností Tesco a dunnhumby. Jedná se o on-line (internetový) panel, který funguje také ve Velké Británii (100 000 panelistů) a v Irsku (9 000 panelistů).
V České republice má panel více než 12 000 členů. Názory zákazníků nabízí svým registrovaným členům možnost účastnit se průzkumů veřejného mínění a podělit se o své názory a zkušenosti s významnými společnostmi, jejichž služby a produkty každý den využívají.
Zdroj foto: graf Tesco, foto Pixabay.com
Nejnovější články
Dámské cargo kalhoty – módní alternativa k džínům
20. září 2024
Vložky do bot: dbejte o zdraví vašich nohou
13. srpna 2024
5 tipů pro majitele butiků, jak založit vlastní značku džínové bundy
21. července 2024